Co się będzie działo?

Między 22 maja a 13 czerwca 2025 roku, na Kampusie Morasko oraz w różnych częściach miasta, prowadzony będzie szeroko zakrojony eksperyment. Uczestnicy, pracujący mieszkańcy Poznania, otrzymają wsparcie w zmianie codziennych nawyków transportowych. Do ich dyspozycji oddane zostaną bilety PEKA, rowery, w tym cargo, a także mentorzy, którzy pomogą w organizacji nowego stylu przemieszczania się.

Dodatkowo zaplanowano:

  • warsztaty i spotkania edukacyjne
  • ankiety i monitoring postępów
  • techniczne i organizacyjne wsparcie
  • motywacyjne działania wspierające wytrwałość w zmianach.

 

Cel projektu

Celem projektu jest poznanie i zrozumienie zachowań transportowych mieszkańców w kontekście zmieniających się modeli pracy – takich jak praca zdalna, hybrydowa czy zadaniowa. Równocześnie organizatorzy chcą zobaczyć, w jaki sposób te zmiany mogą przyczynić się do ograniczenia emisji dwutlenku węgla, poprawy bezpieczeństwa ruchu oraz jakości życia w mieście.

Zgromadzone dane pomogą w:

  • tworzeniu skuteczniejszych polityk transportowych,
  • projektowaniu edukacyjnych kampanii promujących zrównoważoną mobilność
  • wspieraniu innowacji urbanistycznych odpowiadających na realne potrzeby mieszkańców.

Kto może wziąć udział w eksperymencie?

W eksperymencie wezmą udział osoby codziennie dojeżdżające do pracy – w różnym wieku, z różnych środowisk zawodowych. Wśród nich są zarówno liderzy zmiany – użytkownicy rowerów i rowerów cargo, jak i osoby na co dzień korzystające z samochodów spalinowych.

 

Kto stoi za projektem?

Eksperyment jest realizowany przez Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, we współpracy z partnerami z Holandii i Chin, zespołem Poznań City Lab, Spółką Celową UEP oraz firmą Hazay. Uczestnicy mogą liczyć na merytoryczne wsparcie ekspertów, dostęp do wiedzy, narzędzi i realną możliwość wpływu na przyszłość transportu w Poznaniu.

Jeśli chcesz być częścią tej zmiany – śledź projekt i zaangażuj się. Każdy krok w kierunku ekologicznej i wygodnej mobilności to krok w stronę lepszego miasta.

Projekt “Poprawa mobilności miejskiej w kierunku neutralności klimatycznej w ramach nowych nawyków pracy i środków transportu (IMUMCN)” jest finansowana przez program ERA-Net Urban Accessibility and Connectivity Sino-European w ramach umowy nr 2022/04/Y/HS4/00135. Kierownikiem polskiego zespołu z ramienia UAM jest Prof. UAM dr hab. Aleksandra Lis-Plesińska.

Źródło.